Lenézett szakmák - nekünk a hivatásunk

2024.04.15

Sales tanácsadó. Saleses. HR tanácsadó. HR-es. Tanácsadó. Bármilyen. Komoly megbecsülésnek örvendő, elismert szakmák Magyarországon! Ja, nem. Erre mi (egy sales és egy HR tanácsadó) megcsináltuk  a FirmUP!-ot. Ráadásul azt mondjuk, hogy ne a statisztikák alapján dönts, hanem nézd a céged emberi oldalát. Normálisak vagyunk?

Igen, normálisak vagyunk, csak szeretjük a kihívást. Bár az ügyfélkörünk számára teljesen természetes, hogy tanácsadói támogatást vesznek igénybe, ez azonban tapasztalatunk szerint még nem általánosan elterjedt a magyar kkv-k körében. Sőt, számos olyan véleményt hallottunk már, amiből levonhattuk a következtetést: a tanácsadói szakma még sokkal kevésbé elismert, mint az a hozzáadott értékteremtés alapján indokolt lehetne (most azokra a tanácsadókra gondolunk, akik valóban értéket teremtenek, és az elméleti tudás mellett saját tapasztalatból is építkeznek).

Te is hallottad már ezeket a mondatokat?
Mi már mindegyiket, többször is:

  • Te most el akarsz nekem adni??? Micsoda dolog ez!

  • Miért, mit csinál egy HR-es? Álláshirdetést bárki fel tud adni.

  • Te is csak egy porszívóügynök vagy!

  • Tanácsadó vagy? Inkább menjél dolgozni!

  • HR-es vagy? Te csinálod a bérszámfejtést?

  • Ha ekkora tudás kell a termék eladásához, akkor azzal a termékkel baj van!

  • Hócipőm (itt ennél eggyel durvább kifejezés szerepelt) tele van, hogy még nekem kell vigyázzban állnom az alkalmazottaim előtt! Hát milyen világ van???

  • Te ezt most tanítod, ahelyett, hogy csinálnád?

  • Ja, a HR? Az valami multis bullshit…

  • Azt hittem, hogy te eladod az ügyfeleid termékeit, most meg azt mondod, hogy ÉN tanuljak meg értékesíteni? De hát én egy mérnök vagyok, nem kupec!

  • De miért kérsz pénzt ezért, Hiszen ha nekem elmondod, attól még neked megmarad???

  • Na figyelj, ne okoskodj itt kívülről, gyere hozzám értékesítési vezetőnek, baromi sokat fizetek, 250.000 Ft alappal indulsz! (2022-ben!)

  • Figyelj, mi a francnak kér egy értékesítő alapfizetést? Jó dolga lesz, annyit keres, amennyit dolgozik. Marketing támogatás??? Az nincs, de kap névjegykártyát.

  • Ugyan, mit tudsz te arról, hogy ide milyen emberek kellenek!

  • Milyen hirdetés? Milyen üzleti reggeli? Emelje fel a kolléga a hátsóját, és kezdjen telefonálni, ne nyafogjon!

  • Tudsz egy olyan értékesítőt hozni nekem, aki akar is dolgozni? Mind csak követelni tud, alapfizetést meg autót! Még mit nem!

  • Hagyjál már! 90-ben sem volt weboldal meg Facebook, mégis felépítettem a céget!

  • A fiatalok nem akarnak dolgozni! Az öregek meg már tele vannak rossz beidegződésekkel, nem tudok kit felvenni!

  • Még hogy én tanuljak értékesítést? Még véletlen sem ülök vissza iskolapadba, már mindent tudok!

  • Tanácsadó vagy??? Azok mind csalók, nem is ismerik a szakmánkat, mégis bele akarnak szólni!

Ez a 21 mondat kb. 3 perc alatt jött fel az emlékeink közül. Olyan vezetők mondták, akikkel nincs dolgunk.

Ideális ügyfeleink ezzel szemben ilyen véleménnyel vannak rólunk.

Velünk együtt ők is azt a nézetet képviselik, hogy sikert a vállalkozásodban úgy tudsz elérni, ha elégedett ügyfeleid vannak. Elégedett ügyfeleket pedig csak elégedett kollégák képesek generálni. Így természetesen a közös munkánk is erről a fejlődési útról szól.

A pozitív visszajelzéseiket annak köszönhetjük, hogy vállaljuk a felelősséget, és úgy dolgozunk, hogy a szakmáink becsületét felemeljük. Küldetésünknek tekintjük, hogy a magyar kkv szektor által általánosan elismert legyen a tanácsadói szakma, területtől függetlenül.

Egy értékesítő, ha jól végzi a dolgát, akkor értéket teremt. Nem tukmál, hanem bizalmat épít, felméri az igényeket (a miérteket is felteszi), a haszna alapján mutatja be a megoldást, és zár. És közben élvezi a munkáját! Örömet okoz, élményt ad és hasznot hoz az ügyfélnek, legyen a magánszemély vagy cég. (Ha Te vállalkozó vagy, akkor értékesítő is vagy, tehát Neked is ezt kell tudnod.)

Egy HR-es abban támogat, hogy az üzleti célokat megvalósítani képes emberekkel dolgozzatok együtt. Segít a vezetőknek csapatot kovácsolni a kollégákból. Valószínű, hogy szakmailag nem ért a cég alaptevékenységéhez, de érti az üzletet, ért az emberekhez. Vannak eszközei, módszerei arra, hogy a megfelelő kollégák kerüljenek felvételre, s őket meg is tudjátok tartani. Azon dolgozik, hogy a cégben jelen legyen a megfelelő mennyiségű és minőségű munkatárs.

Egy tanácsadó (legyen akár sales akár HR tanácsadó) külső szemmel, érzelmileg nem bevonódva képes olyan javítandó területeket felfedezni, és megoldási javaslatot adni, ami belülről nem biztos, hogy látszik. Ha pedig a tanácsadó maga is gyakorolta/gyakorolja a szakmát (esetünkben ez fejenként 30 év tapasztalatot jelent) akkor nem csak tankönyvszagú ötletei lesznek, hanem működő, hasznos irányt nyújt a cégnek.

Mi büszkén vállaljuk a hivatásunkat, és mindent meg is teszünk azért, hogy ezek megbecsültségét javítsuk.

Mottónk:

Félre a táblázatokkal, a kimutatásokkal és a statisztikákkal, amikor döntéseket hozol – elsőként nézd a lényeget: az EMBERT, a víziódat, azt, miért lesz jó a munkatársadnak vagy az ügyfelednek lenni, és azt, hogy mivel járulsz hozzá a világhoz!

Nézzük meg, hogy a te cégedben ez mit jelenthet, beszélgessünk egy kávé mellett!

Bartha Anikó & Vittinger László
FirmUP! alapítók