El kell adni magad amerikai módra értékesítőként?

2023.10.10

Ha rövid blogot akarnék írni, akkor azt írnám, hogy NEM. Ha arra is kíváncsi vagy, hogy akkor mit csinálj helyette, hogy eredményes értékesítő legyél - nos akkor bátran olvass tovább.

A legtöbb tréner azt mondja, hogy ha magadat el tudod adni, akkor mindent el tudsz adni. Amerikai trénerek azt mondják, mindig mosolyogj, játszd el, hogy minden rendben, és sikeres leszel. Ne érts félre, nem akarom szidni a mostani divat (legalábbis bizonyos körökben) szerint Amerikát, ott sem mindenki csinálja így, de onnan jön ez az attitűd. De mi ezzel a probléma?

Elsősorban az, hogy ha valamit eljátszol, akkor, hogy is mondjam… hazudsz. Ami előbb-utóbb felőrli a lelkedet, és ezen az sem segít, ha közben "sikeres" leszel. Óvakodj azoktól, akik ezt tanítják.

Amerikából inkább azt kell megtanulnunk, hogy eladni valamit nem szégyen – ha intelligensen csináljuk. Azt, hogy az értékesítői egy komoly szakma – ha jól csináljuk, akkor el is fogja ismerni a társadalom.

Jó, de akkor hogyan csináljuk, kérdezed joggal. Erre elsőként azt mondom, hogy helyezd fókuszba az EMBERT – ebben az esetben az ügyfeledet, és ne magadat. 

Akkor foglaljuk össze a (szerintem) helyes személyes értékesítői attitűdöt 5+1 pontban:

1. Először is, ha van egy terméked vagy szolgáltatásod (vagy neked, vagy a cégednek) akkor tanuld meg, hogy mi a terméked vagy szolgáltatásod HASZNA a potenciális ügyfeled számára.

2. Találd ki, hogy mitől fogsz különbözni a versenytársaidtól, hogyan leszel egyedi.

3. Építs őszinte bizalmat az ügyféljelölttel – úgy, hogy érdeklődsz iránta, és még véletlenül se úgy, hogy fényezed magad.

4. Derítsd ki, hogy az ügyfelednek hasznos lesz-e a terméked vagy szolgáltatásod – ezt kérdésekkel a legegyszerűbb megtenni. Ez nagyon fontos, minél több kérdés, annál biztosabb az eredmény.

5. Ok, de mi az eredmény? Ha kiderül, hogy az ügyféljelöltnek nem tudod megoldani a problémáját, vagy kielégíteni az igényét – az is egy jó eredmény, innentől ne tukmáld rá. Ha kiderül a kérdésekre adott válaszokból, hogy a te terméked vagy szolgáltatásod a megoldás, akkor mutasd meg neki bátran, ha jól csináltad, vásárolni fog.

+1. Mindezt a következő attitűddel csináld: légy empatikus, koncentrálj arra, hogy hogyan leszel hasznos az ügyfelednek, és adj ügyfélélményt.

Ugye sehol sincs "keep smiling", "be happy"? De mély elégedettséggel tölthet el, ha látod, hogy az ügyfelednek megoldottad a problémáját, kielégítetted az igényét.

Többet akarsz tanulni erről az értékesítői hozzáállásról? Akkor beszélgessünk!

Vittinger László