A helyes és megfelelő kommunikáció fontossága

2018.07.24. 13:07

A helyes és megfelelő kommunikáció fontossága

Munkahelyen, otthon, az utcán stb. a konfliktusok kezelésének elengedhetetlen feltétele, hogy legyen kommunikáció. Amíg ezt az alapelvet meg nem értjük és használjuk, addig csekély esély van megértésre jutni vagy elkerülni a "cica harcokat", "kiskakas viadalokat", sértődéseket, megbántódásokat.

Emberként csodálatos eszközöket használhatunk: anyanyelvünket és a beszéd képességét.

Ezek helyes használatát is meg kell tanulni. Ez a folyamat gyerekkorunk végeztével sem ér véget. Nem mindegy mikor, hol, mit és hogyan mondunk.

Sok szavunk több jelentéssel bír, pl. a fal, író, drága, levele - le vele, eszem stb. Előfordul, hogy bár az adott szövegkörnyezetben egyértelmű lenne a jelentés, mégsem ugyanazt értjük alatta, amit a másik. Ezt több dolog is befolyásolhatja pl. mennyire vagyunk kipihentek, milyen érzelmi állapotban vagyunk, mivel vagyunk éppen elfoglalva, mi foglalkoztat bennünket, mi történik éppen az életünk más területein?

Az sem mindegy, hány szájon megy át az adott információ, ki hogyan értelmezi, aztán adja tovább a hallottakat. Van ilyen gyerekjáték is, ahol egész más jut el a sor végére, mint amit elindítottak az elején.

Igazán tanulságos ezt megtapasztalni még felnőttként is.

Milyen tanulságot vonhatunk le ebből a gyakorlatból? Hát, például azt, hogy külön érzelmi töltés nélkül is elferdül a mondanivaló. Mindannyian egyedi szűrővel rendelkezünk. A szavak minden alkalommal keresztül mennek rajta, amikor értelmezzük a jelentést. A kódolásunk ránk jellemző. Én azt mondom, megértem, hogy XY miért csinálta, amit csinált. A beszélgető partnerem azonban úgy értelmezi, hogy én igazat adtam XY-nak. Bennem ez fel sem merült, mégis ezt a lepedőt húzták rám...

Nagyon sok konfliktus jön létre ilyen félrehallásokból, félreértelmezésekből.

Mit tehetünk? A legfontosabb lépés, hogy ne reagáljunk azonnal, zsigerből! Álljunk meg és gondolkodjunk!

Nagyon hasznos módszer, amikor elszámolunk tízig, mielőtt felcsattanunk, nekiesünk a másiknak.

Jól használható a szólás is: Akinek nem inge, ne vegye magára! A kimondott szó sokat elárul használójának gondolatairól, gondolkodásmódjáról. A válaszunk, reakciónk viszont már minket minősít. Ezért adjunk magunknak időt, hogy több oldalról is megvizsgálhassuk a hallottakat. Lehet, hogy valamit félreértettünk? Vagyunk-e elég bátrak ahhoz, hogy beszélgető partnerünk szempontjából is megvizsgáljuk a tényeket, történteket?

Ez utóbbi kérdés az értékesítésben is kiemelkedően fontos, hogy pontosan megértsük leendő ügyfelünk igényét. Ezért fontos, hogy beszéltessük az ügyféljelöltet. Igen, de mit kérdezzünk? Kattints az alábbi linkre, és nézd meg, hol tudod megtanulni!


Sales konzultációs csomagok mikro-, és kisvállalkozásoknak


Kattints ide, és töltsd le a személyes értékesítés 7+1 aranyszabályát, és használd a napi munkád során!


Rajos F. Marianna
life coach

>>vissza a blogbejegyzésekhez<<