Képzelt állásinterjú és munkakezdés egy magyar KKV-nál 2019-ben

2019.05.11. 8:22

Képzelt állásinterjú és munkakezdés egy magyar KKV-nál 2019-ben

Mondjuk, hogy a következő sorokat egy barátom saját kútfőből vetette papírra, a valósághoz semmi köze. Ha mégis hasonlóságot vélsz felfedezni, az a véletlen műve. Vagy mégsem???

2019 napjainkban, Magyarország, 20 ezer fős kisváros, kisvendéglő házhozszállítással, helyben fogyasztással, menüztetéssel, rendezvények vállalásával. 

Facebook hirdetés: azonnali kezdéssel futárt keresnek. Jelentkezem, bemegyek még aznap egy gyors telefon után.

Az interjú

Kérdések (K), válaszok (V - megbízott étteremvezető):

  • K: Mi a pontos feladat?
  • V: A megrendelt ételt az étterem 20 km-es körzetében gyorsan kiszállítani.
  • K: Órabér
  • V: 950. (Itt akartam távozni, de kíváncsi ember vagyok...)
  • K: Nettó vagy bruttó
  • V: Hát arra sajnos nem tudok válaszolni, de valószínűleg nettó. (az adókedvezmény érvényesítése végett érdekes lehet sokaknak) 
  • K: Bejelentett jogviszony? (Igen, vannak helyek, ahol még mindig meg kell kérdezni)
  • V: Persze természetesen. 
  • K: Teljes vagy részmunkaidős
  • V: Teljes, vagy ahogy szeretnéd (később kiderült, alkalmi munkavállalás)
  • K: Ki gyakorolja a munkáltatói jogokat
  • V: Ezt hogy érted? Van egy könyvelőnk... (Innentől kezdett érdekelni a dolog, tudtam, hogy itt mindenképpen dolgozni szeretnék :))
  • K: Hova kell menni üzemorvoshoz? 
  • V: Nem tudom, meg kell kérdezzem... (Mint egy kicsit később kiderült hogy az egészségügyi könyvekben a legutolsó bejegyzések 2016-osak, tüdőszűrő vizsgálat során rögzíteni kellett a cég adatait a számlához, mert még nem kért senki számlát erre a vállalatra, pedig két tucat állandó alkalmazott és számos alkalmis van folyamatosan, s erős a cserélődés is. Vajon miért...???)
  • K: Mikor kezdhetek?
  • V: Most is...

Hát, nehezen lenne meg a bejelentés (gondoltam naivan ekkor), ezért megbeszéltünk egy "betanulós" napot, ketten a "régi" (fél éve ott dolgozó) kollégával. 3 órát együtt dolgoztunk, majd:

- Most bedobunk a mély vízbe...

Igen, egyedül kellett mennem. Nem egy rakétatudomány, megcsináltam. Szerencsémre aznap nem állított meg rendőr gépjárművezetés közben, mivel meghatalmazásom nem volt, hogy jogszerűen használom a cég járművét (azóta sincs). 

Másnap mentem, amikor elkérték a személyes irataim. Az, hogy bizalmasan kezelik az adataimat, mára valószínűleg magától értetődik, hisz nem kaptam erről nyilatkozatot, se munkaszerződést (pedig kértem). Baleset-, munka-, tűzvédelmi oktatási naplóba se sikerült aláírást elhelyeznem. Munkaköri leírás nem volt.

Közel 100 millió forintos éves forgalmat elérő vállalatnál nincs semmilyen irányítási rendszer. Ez még önmagában nem lenne akkora baj, de a menüztetés nyilvántartása manuálisan vonalazott táblázat (nem, még csak nem is Excelben szerkesztett), mely kézzel van kitöltve. A menük kézbesítése a műanyag dobozokra (minden nap) ráírt információk alapján történik. Nincs lista, telefonszám, kaputelefon, stb. Nincs nyomtatott étlap sem mindig... Érdeklődtem, hogy ezt ki találta ki, mert ez így nem jó... Válasz: "Miért? Működik, nem?"

Volt olyan jelentkező, aki egy órát bírt így dolgozni... Megértem.

A honlap mobilra nem optimalizált, online rendelni nem lehet, csak telefonon, minek a vonalminősége korántsem jelenkori. 

Tudnám még sorolni a visszásságokat, de nem növelném az olvasási időt :) Csak még egy mondatot hadd idézzek a tulajdonos-ügyvezetőtől:

- Azért nem fejlesztek, mert félek a bukástól...

Magában hordozza e "rendszer" a bukást.”

A következtetések

Hűha. És most nagyon diplomatikus voltam. Konkrétabban: b…meg! Most nem voltam diplomatikus.

Te vélsz hasonlóságot felfedezni magyar kisvállalkozásokkal? Sajnos sokan hasonló módon működnek 2019-ben. Akkor amikor munkaerőhiányról beszélünk, megy a sírás, hogy nincs munkaerő, de ha van az rossz, és ezért hibás a kormány, az ellenzék, az Európai Unió, az oroszok, az amerikaiak, a kínaiak, a konkurencia… csak a kedves „vállalkozó” nem.

Személy szerint én örülök ennek a munkaerőválságnak, mert több dologra is rákényszeríti a cégeket. Először is normális bért kéne fizetni. Ugyan a bér messze nem az első motiváció – de csak akkor, ha a megélhetésre elég. Ha 100.000 Ft nettóért vársz el elkötelezett, szorgalmas, lojális kollégát, ki kell, hogy ábrándítsalak.

De mit tudsz tenni, hogy normális bért tudjál fizetni és jó érzés legyen nálad dolgozni? Nézzük:

  • Növeled a hatékonyságodat. Ha kézzel vonalazott papíron vezetsz információkat (lásd fent), kézi számlatömböt vezetsz, (ha adsz egyáltalán számlát) sorban állsz a postán, hogy feladd a számlákat, akkor egy szabad szemmel is jól látható munkaidő megtakarítást érhetsz el, ha belépsz a XXI. századba. Csak a legegyszerűbb dolgokat említettem.
  • Túl olcsón dolgozol. Most belemásztam a lelkedbe ugye? Már hallom is: „De hát a konkurencia, itt szegények az emberek, nem tudok árat emelni…” Pedig de! Csak különböztesd meg magad, csinálj elégedettségmérést, adj jobb minőségű szolgáltatást, légy kreatívabb a marketingedben, és értékesíts jobban: Ez mind tanulható!!!
  • Az előző pontból had emeljem ki a marketinget, vagy a céged online megjelenését. Van weboldalad? Mobilbarát? Van céges emailcímed? Van Facebook oldalad? Instagram profilod? Youtube csatornád? Ha 2019-ben legalább az első 4 kérdésre nem válaszoltál igennel, akkor bizony nehéz lesz fejlődnöd. Ha gyorsan és egyszerűen el akarsz indulni ezen az úton, keress minket!
  • Próbáld meg, hogy egyenrangú félként kezeled a kollégáidat és nem rabszolgaként. Végülis ők azok, akik a célod elérésében segítenek, ugye? Ha a céged az ügyfeleiből él, (van olyan, hogy nem???) akkor a kollégáidnak ügyfélélményt kell biztosítani, amit úgy tudnak megtenni, hogy te munkavállalói élményt biztosítasz nekik. De hogyan? Keress meg minket és segítünk.
  • Az egódat pedig tedd zsebre! Ha nem vagy képes a régi beidegződéseiden változtatni, akkor bizony a jelenlegi helyzet arra fog kényszeríteni, hogy bezárd a vállalkozásodat. Nincs harmadik lehetőség!

Ha magadra ismertél, és most dühöt, dacot érzel magadban – nos az jó. Legalább segít kimozdítani a holtpontról. Ha szeretnél megnyugodni, jelentkezz egy ingyenes konzultációra, és megmutatjuk az első lépéseket.

Ha tetszik a blogmeg is oszthatod az alábbi gombbal.

Vittinger László
kapcsolatépítész


Sales konzultációs csomagok mikro-, és kisvállalkozásoknak


Kattints ide, és töltsd le a személyes értékesítés 7+1 aranyszabályát, és használd a napi munkád során!


>>vissza a blogbejegyzésekhez<<