7 szempont egy profi bemutatkozáshoz

2020.09.19. 15:35

7 szempont egy profi bemutatkozáshoz

"A pedagógusok vesznek egy egyszerű dolgot, és megbonyolítják. A kommunikációs szakemberek vesznek egy bonyolult dolgot, és leegyszerűsítik."
John C. Maxwell

Elnézést a pedagógusoktól, ez most nem rólatok szól. wink Viszont a  mondat 2. fele a céges bemutatkozásokra is nagyon igaz – Ennek ellenére  van rá példa, hogy egy saját területén kiváló szakember erősen nehezményezi, vagy akár fel is háborodik, ha leegyszerűsítjük a bemutatkozását. A lényeg: nem baj, ha egy 12 éves gyerek is megérti, hogy mivel foglalkozol. (Csakhogy leegyszerűsítsem.smiley)

Te mit válaszolsz, ha megkérdezem, hogy mivel foglalkozol?

Milyen ma egy átlagos bemutatkozás?

  • Jó napot, Gipsz Jakab vagyok a Fantom Kft.-től.
  • Jó napot Cement Ervin, Legjobb Kft.
  • Ön mivel foglalkozik?
  • Mi attraktív kontextusba helyezzük az Industry 4 konzisztens centrumában keletkezett működési anomáliákat, majd a forrásadatok felhasználásával, a rejtett összefüggéseket felderítve BI és MI segítségével elemezzük, így biztosítva a releváns és hatékony működést. Az adatgyűjtő koncentrátumok összetett protokolljait bitszinten ...

Tessék??? Te érted? Én nem. Itt már üvegesednek a szemek. Általában a legintelligensebb, legjobb szakemberek képtelenek egy laikusnak (de potenciális ügyfélnek) röviden és pontosan elmagyarázni, hogy mi a munkájuk haszna.

Nézzük meg, mi a baj egy roppant szakszerű, szakmai nyelven íródott nagy tudású (ez most nem cinizmus) szakember bemutatkozásával. Egy ilyen bemutatkozás után nekem legfeljebb annyi marad meg az emberből, hogy hú, ez nagyon okos, de nincs kedvem vele megismerkedni, mert biztos csak „kínaiul” beszél.

De kik szoktak így bemutatkozni? Általában mérnökök, informatikusok, közgazdászok, vegyészek, logisztikusok és még sorolhatnám az egyébként általam nagyon tisztelt szakembereket – na pont ők azok, aki már olyan tudással rendelkeznek, amit általában nem tudnak leegyszerűsítve elmondani. Talán attól tartanak, hogy azzal degradálják a szakmájukat?

Nem tudom, de a munkám során igyekszem nekik megoldani ezt a feladatot. Ami volt már, hogy konfliktushoz is vezetett, mert felháborodott a kedves ügyfél, hogy az nem jó, ha ilyen egyszerű, mert nem tűnik komolynak és a bemutatkozása után a még kérdezgetik. Pedig ez az egyik cél… A másik pedig, hogy laikusok is megértsék. Netán még egy 12 éves gyerek is…. Igen jól látod.

Most nézzünk 7 hasznos szempontot egy jó bemutatkozás elkészítéséhez.

  1. Kinek van szüksége profi bemutatkozásra?

Vállalkozóknak, vezetőknek, értékesítőknek, és olyan szakembereknek, akik partnerekkel, ügyfelekkel is szoktak kommunikálni.

  1. Hol mutatkozunk be?

Általában üzleti reggeliken, konferenciákon, előadásokon – de bárhol, ahol összefuthatunk olyan emberekkel, akik fontosak lehetnek a munkánk szempontjából.

  1. Kinek mutatkozunk be?

Alapvetően kétféle embernek tudunk bemutatkozni: akik laikusok a szakmánkat illetően, illetve hasonló területen dolgozó szakembereknek. Nyilván az első esetre fogjuk a hangsúlyt helyezni, ott létfontosságú a közérthető bemutatkozás.

  1. Mi a célja a bemutatkozásunknak?

Általában új üzleti kapcsolat létesítése, stratégiai partnerség kialakítása, néha csak egy beszélgetés elindítása: „Ön mivel foglalkozik?”

  1. Milyen hosszúságú legyen egy jó bemutatkozás?

Általában 3 féle bemutatkozást szoktam javasolni:

  • Egy egymondatos, kb. 8-10 mp
  • Egy körülbelül 30-45 mp-es
  • Egy körülbelül 60-90 mp-es

  1. Mi legyen a bemutatkozásban?

Legyen benne a titulusod, a tevékenységed HASZNA. Igen, jó látod, ez sokkal fontosabb, mint a tevékenységed maga. Ha a hosszabbik verziót nézzük, akkor lehet benne egy példa, akár a legutóbbi ügyfelednél végzett feladatod – haszna. (ha titkos, akkor persze név nélkül). Ezenkívül legyen benne egy memóriafogas: valami furcsa, szokatlan, meglepő, ami beakad a másik memóriájába. A hosszabbikban benne lehet, hogy kinek hasznos a tevékenységed, illetve az, hogy miben vagy más mint a konkurenciád.

  1. Mi ne legyen benne a bemutatkozásodban?

Nem érdekes, hogy mit csinálsz. Senkit nem izgat, ha könyvelő, szoftverfejlesztő, közgazdász vagy. Nem érdekel senkit, hogy mikor alapítottad a cégedet. Nem az a fontos, hogy te ki vagy, hanem az, hogy milyen hasznot nyújtasz. Ne legyenek benne a szakmádra jellemző szakkifejezések - nagy esély van rá, hogy a másik fél nem érti. Kerüld az indokolatlan Hunglisht. 

Néhány példa - hogy elhidd, én és a partnereink is ezt a módszert használjuk.

A legrövidebb bemutatkozásokra (kb. 8 mp) mutatok példát, az első kettő két stratégiai partneremé, a 3. az enyém lesz.

  1. Horváth Balázs IT randiguru - Cégeknek segítek, hogy az informatika világában megtalálják az ideális partnert és/vagy szoftvert.

  1. Róth Dénes üzleti magándetektív – Cégtulajdonosok vagyonát védem a csalások és a  belső visszaélések ellen.

  1. Vittinger László kapcsolatépítész – Megtanítom, hogy tukmálás helyett hogyan tedd értékessé a termékedet vagy szolgáltatásodat az ügyfeleid számára.

Azért, hogy ne mindig magamról beszéljek, vegyük most példának Dénes bemutatkozását. Dénes magasan képzett sokoldalú szakember: jogi, informatikai, szervezetfejlesztési és magánnyomozói végzettsége is van. És mégis ennyire sikerült leegyszerűsíteni a tevékenységét, amiből rögtön megértik, hogy mi a haszna, és további kérdéseket keletkeztet a másik félben.

És jöjjön a csattanó: ha elmondtad, hogy te mivel foglalkozol, azonnal kérdezz vissza a másikra, hogy ő mivel foglalkozik, és ne hagyd abba a kérdezést. Így, ha 10 percet beszélgettek, abból 8 percet a másik fél fog beszélni, de te hagysz benne pozitív benyomást, mert:

figyelsz. Mint ez a kutyus. És ez manapság szokatlan, általában nem figyelünk a másikra. 

És a végén (hacsak nem egy szociopatával beszélsz) ő lesz az érdeklődőbb, és lehet, hogy egy jó partnert, vagy akár ügyfelet is nyerhetsz ezzel a módszerrel.

Próbáld ki: én ha elmegyek egy kamarai rendezvényre, konferenciára, ezzel a módszerrel mindig találok új kapcsolatokat.

Ha esetleg az írásom alapján sem boldogulsz a bemutatkozásoddal, akkor kattints ide és segítek!

Ha tetszik a blogmeg is oszthatod az alábbi gombbal.

Vittinger László
kapcsolatépítész